Catering crew

De crew- en backstage catering is actief van 29 april tot en met 7 mei, met als hoogtepunt natuurlijk Bevrijdingspop op 5 mei. Op 29 april bouwen we de tent op met alle cateringbenodigdheden. En van 30 april tot en met 7 mei verzorgt de catering crew al het eten en drinken voor de vrijwilligers die samen met bedrijven het festival op- en afbouwen.

We werken met elkaar in een team en verwachten een bepaalde verantwoordelijkheid van jou. Natuurlijk wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met jullie persoonlijke voorkeuren en kwaliteiten. Zijn er bijzonderheden? Geef deze dan zo snel mogelijk na aanmelding door.

Bouwweek

De eerste opbouwmedewerkers zijn al vanaf 29 april op het festivalterrein aanwezig. Catering vrijwilligers helpen mee om de vrijwilligerstent en de keuken in te richten met alle cateringbenodigdheden.

Tijdens de bouwweek verzorgen wij het ontbijt om 07.30 uur, de lunch om 12.30 uur en het diner om 18.00 uur, met uitzondering van 4 mei. Dan eten wij zelf later, namelijk om 18.45 uur, zodat we na het eten het Herdenkingsconcert kunnen bijwonen.

Bevrijdingspop is niet in één dag gebouwd. Tussen 29 april en 5 mei bouwen wij het festivalterrein op. Dit wordt gedaan door vele vrijwilligers in samenwerking met professionele krachten. Al deze mensen hebben gedurende zo’n dag hard werken trek in lekker eten. Als cateringteam verzorgen wij deze maaltijden. 

Op 4 mei tijdens de dodenherdenking en op 5 mei tijdens Bevrijdingspop is het backstage gebied ook toegankelijk voor gasten. Dan is onze bar open voor drankjes. 

Op 6 en 7 mei breken wij het festival weer af en ook dan hebben wij handen nodig om eten te maken, maar ook alle cateringspullen weer in te pakken. 

Binnen de catering hebben wij drie disciplines waarvoor jij je kunt inschrijven, namelijk: 

  • All round: hierbij kan je denken aan het bijvullen van het koffiezetapparaat, het aanvegen van de tent, het afnemen van de tafels tot het uitserveren van de maaltijden aan al onze vrijwilligers.
  • Keuken: het (voor)bereiden van de gerechten onder begeleiding van een professionele kok, maar daarna ook alles netjes schoonmaken voor de volgende dag.
  • Bar: op 4 en mei 5 beheren wij de backstage bar. Hier tappen wij biertjes, schenken we frisdrank en wijn.

5 mei is onze drukste dag. Naast het bereiden van eten zijn er in het gastengebied ook foodtrucks, een sponsordeck en een artiestendorp die wij voorzien van vrijwilligers om eten en drinken uit te serveren. 

In het aanmeldformulier kan je aangeven waar jouw voorkeur ligt en welke ervaring je hebt, zodat we je kunnen indelen.

Vrijwilligersfeest op 2 mei

Op 2 mei is er een vrijwilligersfeest. Iedereen die meewerkt aan deze editie, is van harte welkom op dit feest, dat plaatsvindt in de vrijwilligerstent.

Bevrijdingspop op 5 mei

Voor de vrijwilligers die op 5 mei komen helpen, gelden verschillende werktijden. Vooraf krijg je te horen waar en op welke tijden je bent ingedeeld. Om middernacht is het festival afgelopen. Ben je dan nog aanwezig? Dan ben je van harte welkom in de vrijwilligerstent om met ons na te borrelen op een geweldige dag.

E-ticket

Eind april ontvang je als vrijwilliger een e-ticket per mail. Dit kan je uitprinten. Of je kunt de QR-code te laten scannen vanaf jouw mobiele telefoon. Het is belangrijk dat je op 5 mei voor 12.00 uur langs de vrijwilligerscabin loopt. Deze cabin staat op de Dreef, tegenover de Rabobank. Bij deze cabin krijg je een T-shirt, een polsbandje en muntjes. Met de munten kan je drankjes, broodjes, iets lekkers en een warme maaltijd halen.

Na het ophalen van deze spullen kun je je bij Marloes of Elise melden in de grote vrijwilligerstent. Zij wijzen je verder de weg.

Na 5 mei

Na het festival moet alles natuurlijk weer worden afgebroken. Ook tijdens deze dagen zijn er nog heel veel vrijwilligers aanwezig die wij mogen verzorgen. Voor de catering crew stopt het festival dus niet op 5 mei, maar pas op 8 mei. Bij je aanmelding kun je aangeven op welke dagen je kunt helpen.

Studiepunten

Ben je vrijwilliger om op deze wijze studiepunten voor school te verdienen? Dan is het van belang dat je, voordat je weggaat, bij de cateringcoördinatoren de formulieren van school laat ondertekenen, als bewijs van deelname.

Route

De Haarlemmerhout is op 5 mei moeilijk te bereiken door de hekken rondom het terrein. Gebruik deze link om gemakkelijk je weg te vinden vanaf het station. De onderste gele punaise op de kaart staat voor de vrijwilligerscabin. Kom je met het openbaar vervoer? Let dan op dat er andere tijden gelden en de bussen niet dichterbij kunnen komen dan de Tempeliersstraat in Haarlem. Vanaf daar is het enkele minuten lopen naar het terrein. Naar het festivalterrein met de auto is deze dag geen optie.

Haarlem105 maakte een leuke video over de catering crew van Bevrijdingspop

Regels catering crew

We moeten ons, als cateringploeg, aan een aantal richtlijnen en regels houden:

  • Let altijd op je persoonlijke hygiëne! Was je handen goed na toiletbezoek, wanneer je in de keuken werkt, volg dan de hygiëne-instructies zoals het dragen van wegwerphandschoenen goed op.
  • Lange haren dienen vast gedragen te worden met elastiek of klem.
  • Het dragen van goede, dichte schoenen is verplicht! Je staat en loopt de gehele dag op een evenementenlocatie. Slippers dragen mag dus niet!
  • Een lange broek is in de catering in verband met hygiëne verplicht.
  • Draag laagjes kleding en neem altijd een warme trui of een vest mee. We hopen op mooi weer, maar in de avond kan het afkoelen en de tent is deels open.
  • Neem geen spullen van waarde mee. Er zijn maar een beperkt aantal kluisjes. Het is jouw eigen verantwoordelijkheid om te waken over jouw eigendommen.
  • Tijdens werktijd wordt er geen alcohol gedronken. Dat geldt sowieso voor vrijwilligers jonger dan 18 jaar.

 Naast de regels voor het crew-cateringteam zijn er ook nog de huisregels van het festival zelf. Hieronder staan ze beschreven

Huisregels voor alle medewerkers van Bevrijdingspop

Het betreden van het festival geschiedt op je eigen risico.

  • Het geluid op het festivalterrein is op sommige plaatsen harder dan 85 dB(A). Het is daarom verplicht om de aan jou verstrekte gehoorbescherming te dragen.
  • Bevrijdingspop is nooit aansprakelijk voor verlies, schade of diefstal van of aan je persoonlijke spullen.
  • Om een succes van Bevrijdingspop te maken, verzoeken wij je altijd de aanwijzingen op te volgen van de organisatie (bestuur, producent, commissie- en stafleden).
  • Gebruik geen alcohol of drugs tijdens je werkzaamheden.
  • Wees vriendelijk. Vechten, discrimineren of intimideren is absoluut verboden
  • We gaan ervan uit dat je altijd ‘in de geest van Bevrijdingspop’ handelt.
  • Dit betekent dat je bijvoorbeeld geen persoonlijke meningen die Bevrijdingspop zouden kunnen schaden, mag ventileren naar de pers en/of andere media.

Contact catering crew

Binnen het cateringteam is Tom Mulder de coördinator. Marloes Romeijn en Elise van Os zijn de contactpersonen voor de vrijwilligers. Bij Marloes en Elise kan je terecht met al je vragen, opmerkingen of suggesties over de crewcatering op Bevrijdingspop.

Heb je vragen? Stel ze via de mail: [email protected]

Moet je je helaas toch afmelden voor een van je diensten? Doe dit dan niet te laat, via ditzelfde e-mailadres.

Fotografie: J. Callenbach